Wednesday, May 7, 2008

CSN - en återbetalning (Mitt studielånstrauma)

Lite hastigt och lustigt skapade jag min helt egen blogg idag, som komplement till Utvandrarna som även kommer finnas fortsättningsvis med fokus på utvandring, Estland och Sverige, men helt på engelska. Prenumera på båda två (här och här)! Min egen blogg tänker jag mig pendlar lite mellan svenska och engelska, eftersom det är värdefullt för mig att även mina estniska vänner ska kunna läsa det jag skriver.

Som sagt, det blev lite rörigt med starten av mina CSN-återbetalningar, med tanke på att jag inte visste när de skulle börja och jag har flyttat runt i Tallinn. Men så fick jag breven, och för att förekomma alla turer som det här tog i mitt huvud (inkl. att jag är ruinerad och måste börja gå på gatan)...

Checklista angående CSN-återbetalningar:

  1. Se till att CSN har din rätta adress, även om du flyttat utomlands och inte vill dra på dig uppmärksamhet. Annars kan du drabbas av saftiga påminnelseavgifter. Jag fick punga ut med fyra gånger 120 SEK.
  2. Man betalar normalt kvartalsvis, inte månadsvis, det var det som rörde till det i djungeln av inbetalningskort för mig.
  3. Påminnelse-brevet såg extra läskigt ut i och med att den hade en saftig summa under rubriken "obetald avgift" - det är inte så mycket du är påmind om, det är så mycket du ska betala under hela året!
  4. Om man som jag har lån från båda sidorna 30:e juni 2001 kommer informationen i två buntar papper packade inuti varandra, varav för mig den innersta är den största summan, med ovan nämnda "obetald avgift" på drygt 11000 SEK! Det var när jag efter en vecka upptäckte den, plus 4000 SEK sedan tidigare som jag verkligen trodde mardrömmen blivit verklighet.


Helt enkelt hade jag:
  1. Blivit skickad inbetalningsplanen och åtta inbetalningskort - kvartalsinbetalningarna 2008 på vardera mina två lån
  2. Fått en påminnelse på första kvartals-inbetalningen på båda lånen
  3. Fått en till påminnelse en månad efter den första

Så nu ska jag betala för Q1 2008 för mina båda lån, plus fyra påminnelseavgifter (drygt fyratusen SEK). Och vidare elvahundra SEK per månad. Det kan jag överleva! (Update: Det är gjort nu och jag har satt upp överföringarna till mitt svenska konto)

3 comments:

Joel said...

Stackare... Jag har har bara behövt betala tillbaks småpotatis ännu så länge, men jag kommer snart att sitta där jag också. Lycka till!

Carl-Johan Sveningsson said...

Men hur funkar det att betala tillbaks småpotatis? Mindre än jag betalar nu? De drog ju till med rubbet direkt på mig bara... tror inte det var inkomstrelaterat.

Joel said...

Beloppet skall ju vara relaterat till hur lång tid som gått sedan du började betala tillbaka, om jag förstått rätt.

Det sugiga är att om man en gång (för tre år sedan i mitt fall) börjat betala tillbaks för att man klarade sig utan studiemedel i en termin, så beräknas beloppet utifrån den första inbetalningen du gjort. Alltså blir det dyrt. Kanske är det vad som hänt dig?
Det går i så fall att begära omräkning av återbetalningsbeloppet, jag tror att CSN har en särskild blankett för det.
Gud vad torrt det här blev då.