Wednesday, May 28, 2008

Ett litet steg för mig, ett stort steg för unga forskare?

Så, nu fick jag äntligen tummen ur och skrev inlägget åt FUF's nyhetssida (deras RSS funkar inte, skärpning!).

Det är ju egentligen ingen stor sak, jag uppmuntrar alla att läsa mitt inlägg om FUF-chaten (testa den direkt i webläsaren!) och sen inbillar jag mig att jag kan åstadkomma en förbättring om jag passar på att länka till alla saker intressanta för Unga Forskare, möjliggör en bättre kommunikation och fler möten, så får vi se vad det blir med det. Här vet jag att FUF finns på nätet:

  • Scientium och det nya FUF-forumet som verkar ersatt det gamla medlemsforumet (som i.o.f.s. verkar ha en del pärlor läsbara fortfarande). Även om det går bra för vem som helst att registrera sig tycker jag fortfarande det känns lite för "closed" och "internt", och skulle vilja se något mer öppet och länkandes till andra ställen, som t.ex. suprbay.org eller Freaky Flicks är. Det är jätteviktigt att det går att prenumerera på något som pockar lite varsamt och lockar dig tillbaks om du varit inaktiv ett tag.
  • Projektbanken och dess blogg - Anders Lundberg, Melike Erdogan och Jens Roat Kultima om till synes outtröttligt och intensivt driver ett projekt för att samla grymma gymnasie-projektarbeten (lite som disruptive.nu's gratis affärsidéer - här med). Fast varför finns det en sån djungel av "projektbanker" på google, och varför hittar jag ingen länk från bloggen till den faktiska projektbanken? :-)
  • FUF's fotogalleri - precis vad det låter som. Där tycker jag rent anarkistiskt att man självklart väljer en "fuf.org"-tagg, som man använder på flickr och liknande, som jag gjort med min brorssons fotbollsmatch senast! Fler bilder från fler människor, som flickr+last.fm events!
  • FUF:s ordförandeblogg - mycket prat om FUF-ordförandeskapet
  • Unga Forskare-bloggen - Aktiva i Förbundet Unga Forskare skriver om sitt arbete, sina tankar och idéer
  • Sommarforskarskolan 2007 - ett tröst-omnämnande, förstås händer det inget där just nu, men det ser ju jätteroligt ut!

Och så då förstås "mina" bidrag:

Åh ja, en annan kul grej! Jag skulle föreslå att dela med sig av riktigt intressanta länkar genom att på del.icio.us (en kort, tuff video om hur det funkar här) tagga dem med "ufsnack" (efter namnet på den gamla mailinglistan). Så ska jag ordna en feed och sånt för den snart också...



Känner du till något mer FUF'igt som borde vara med på listan? Kommentera!

No comments: