Thursday, May 22, 2008

Vad är ett roligt spel egentligen?

Ny Teknik skriver om ett av mina favorit-spel, Lego Star Wars. Jag testade det bara för att mina syskonbarn är så tokiga i det, och sen var jag fullständigt hooked! Nästan i.a.f. ... jag berövade min brorsson att få låna mitt PS2 en vecka extra för att få spela det några timmar till. Det är rätt mycket som Ratchet & Clank, med söt grafik, Star Wars-sagan, och tuuusen saker man kan samla på sig genom spelet. Mycket beroendeframkallande.

Annars var jag på Café Delirium (stans bästa pub) ikväll med Philip, vilket förde tankarna till urfåniga arkadspel baserade på pissoarer (har ni tänkt på att man måste handla i baren för att få "ammunition" att spela med?)... men bland annat så pratade vi om att hellre än spel som suger in en i en alternativ verklighet, så är det ännu intressantare med saker som förbättrar, förenklar och gör den befintliga verkligheten trevligare och roligare! Effektivare roligt! Vi är rörande eniga om hur grymt Last.fm events är, och nu har jag nog fått Philip hooked på MoYuMe ("More of You and Me") också, ett trevligt sätt att komma närmare sina nära och kära även på distans, och en kul tillämpning av MMS (Jag kan bjuda in folk... hahaha... ).

(Update: CD kommenterade just för mig att det ju finns en mängd "alternate reality games" som t.ex. "killer - the assasination game", och sen såg jag en artikel och video om en så sjukt lyckad Japansk marknadsföringskampanj för chips)

No comments: