Sunday, May 25, 2008

FUF stöder Unga Forskare IRC-chat!

Åh, vad glad jag blir, jag fick det här mailet idag:

Hej Carl-Johan!

Verkställande Utskottet i Unga Forskare vill mer än gärna hjälpa till med att sprida informationen om FUF-chatten till våra medlemmar.

Om du skickar in en text i samma format som nyheterna på www.fuf.org så lägger jag upp det vår hemsida och ser till att det kommer med i nästa nyhetsbrev från Unga Forskare till våra medlemmar.

Ha det fint och tack så hjärtligt för ditt underbara engagemang!

Vänligen,

--
Guncha Welsapar
Vice ordförande

Vad det handlar om är alltså min ansträngning att bidra med något dels för att nydana Förbundet Unga Forskare, dels för att bli en plats på nätet som "Unga Forskare"-typer (ni vet alla ungefär vad jag menar... :-) ) kommer dras till så att de kan få veta att FUF finns för dem... och till sist vill jag göra det på ett roligt och berikande sätt, det ska inte kosta mer än det smakar att engagera sig!

Som ett första steg så skapade jag för ett taq sedan två inofficiella FUF-chats, och har jobbat en del för att dra folk till dem. Framför allt så är det #fuf.org på chat.freenode.net (den länken funkar om man t.ex. har ChatZilla installerat). Givetvis var det en större utmaning än jag trodde att bara starta en IRC-kanal sådär, t.ex. så vill ju inte folk installera några program, så istället fixade jag bara två klick för att besöka FUF på IRC! Ge länken till kompisarna, spara den och viktigast av allt, klicka på den! Det är via den förtjusande tjänsten mibbit.com det, och de tillhandahåller också widgeten här nedan:



Dock... så är det ju inte allt heller. Det jag har märkt är att folk kommer in i kanalen, är tysta några minuter, kanske säger något, blir besvikna över att inte få något svar och går sen. Tyvärr så kan ju inte jag sitta vid datorn hela tiden och vakta IRC-kanalen och se till att prata med alla som kommer in, och det känns inte rimligt att anordna någon slags formell jour heller (åtminstone känns det som en tråkig idé). Så det vi behöver just nu är en grupp på drygt 20 "stammisar", som känner för att prata med mig och varandra, och som förstår att det inte är så farligt om det är tyst en stund. Ni som inte fungerar med de premisserna får helt enkelt ge er till tåls, ni är jättevälkomna att hälsa på och stanna så länge ni vill, men när det inte finns folk i kanalen... så kanske ingen svarar den minuten (eller ens timmen) just du är där :-) .

De som använder Skype kan gå in på tinyurl.com/fufchatskype så har vi en FUF-chat där med. Nu skulle jag kanske svara på Gunchas mail också... :-)

No comments: