Thursday, December 4, 2008

Ge och ta emot sveriges bästa datorhjälp - ring CJ!

Är det dig vännerna och hela släkten ringer när deras datorer inte fungerar? Är du hjärtligt trött på att per telefon försöka lotsa farbror Stig att få igång skrivaren när han fortfarande inte lärt sig skillnaden på vänster- och högerklick? Kanske tycker du att det är ganska roligt att kunna hjälpa folk och vill få en bra erfarenhet och utvecklas själv? Fortsätt läsa om hur du kan fixa datorhjälp smidigare, bättre, lärorikare för alla inblandade och med mindre frustration!

... eller...

Tycker du att din dator går långsammare och långsammare, du är bekymrad över att alla dina semesterbilder skulle kunna försvinna vilken dag som helst och du tycker det vore roligt att lära dig göra såna där fina egna julkort? En halvtimmes översyn utav en datorkunnig person är oftast allt som behövs för att snabba upp datorn dramatiskt, installera de där välbehövliga uppdateringarna eller åtminstone ställa en diagnos. Nu finns chansen att effektivt, tryggt och gratis åstadkomma det här och äntligen ta steget in i ett smidigare datoranvändande!

Som jag skrivit om i min andra blogg har jag själv använt det här systemet för att kunna fjärrhjälpa mina egna familjemedlemmar (jag bor i Tallinn, de flesta av dem bor i Gnosjö) med slående resultat - deras datorer fungerar bättre, jag stressar mindre under julhelgen hos familjen eftersom jag vet att jag kan ordna saker även när jag kommit hem och föräldrarna och syskonbarnen har kunnat lära sig nya och spännande sätt att använda sina datorer på. Nu är det dags att på ett smidigt sätt möjliggöra för er andra att nå samma fantastiska resultat.

Om du vill hjälpa andra

Det krävs inga kontrakt, ingen betalning, bara ta kontakt med oss så får du tillgång till vårt system för smidig fjärrstyrning var du än befinner dig. Dina bekanta kan antingen få hjälp utav dig, eller använda dina "krediter" och få hjälp av någon annan. Vi tar inget betalt för krediter, utan håller bara koll på att ingen utnyttjar andra mycket mer än man själv bidrar med.
  1. Om du inte redan använder Skype, installera det och kliv sedan in i vår gruppchat som du hittar på tinyurl.com/ringcjchat.

  2. Ladda själv ned och packa upp RingCJ.zip så att du kan få hjälp med att ordna vncviewer-lyssnaren och SSH-tunneln du behöver för att själv kunna ta emot "supportsamtal" (det är lite grovt beskrivet här, och vi kör tills vidare med tightvnc viewer, den enda servern som behövs följer med RingCJ).

  3. Kontrollera med de andra i gruppchaten att det är ok att du tar kontroll över SSH-tunneln, vår för tillfället enda "supportlinje".

  4. Lotsa den du vill hjälpa till att antingen själv ladda ned och starta "Ring CJ", eller hjälp dem in i gruppchaten så att de kan få hjälp av någon annan.

Om du vill ha hjälp

För tillfället föredrar vi om du har någon bekant som kan ställa upp som supportperson, men i mån av tid hjälper vi andra också. Tjänsten förutsätter att din dator fungerar åtminstone grundläggande (så att fjärrstyrningen går att använda) och det är smidigast om man har ett fungerande Skype installerat (vi kan ordna det åt er), annars går det också bra att ringa oss på 031-7995972 .
  1. Kliv in i vår supportchat tinyurl.com/ringcjchat på Skype så att du kan kontrollera om din supportperson eller någon annan finns tillgänglig för att hjälpa dig.

  2. Ladda ned det lilla programmet RingCJ.zip.

  3. Öppna RingCJ.zip (oftast ska det fungera att dubbelklicka på den nedladdade filen), markera filerna som finns i zip-filen och dra-och-släpp dem på skrivbordet.

  4. När du vet att en supportperson är redo att hjälpa dig, starta "RingCJ" (eller "OneClickVNC" som det i vissa fall heter) genom att dubbelklicka på ikonen som borde ligga på skrivbordet.

  5. Ett svart fönster (ett kommandopromptsfönster) ska dyka upp med ett meddelande om att programmet för att fjärrstyra din dator har startats. Eventuellt dyker det upp ett meddelande om att programmet har blockerats, men antingen häv den blockeringen, eller så har din supportperson redan kontroll över din dator och du kan lugnt släppa musen och se på när du får hjälp.

  6. När hjälpen är färdig bör du se till att stänga av fjärrstyrningen genom att klicka i det svarta fönstret och trycka på någon tangent, istället för att klicka i krysset som vanligt. På det sättet stängs fjärrstyrningstjänsten av på ett korrekt sätt och din dator är åter helt stängd för utomstående.

  7. När du återkommer för support räcker det att kontakta en supportperson i supportchaten och sedan starta RingCJ.

Vi börjar smått, men det här kommer bli stort

För tillfället utförs all support idéellt och vi blandar ännu inte in någon ersättning från eller till någon. Du kan ta emot hjälp från eller ge hjälp till även andra än dina egna bekanta, och vi håller en grundläggande kontroll på att ingen överutnyttjar gruppen mer än de bidrar med.

Självklart är det oerhört viktigt för oss att du är trygg och nöjd med vår tjänst. För tillfället hänvisar vi dig till att lita på dina egna bekanta som hjälper dig och deras personliga kontakter, vi uppträder alla under eget namn vill förstås inte riskera vårt förhoppningsvis goda rykte. Vi har också planer på att spela in samtal och kunna kontrollera att våra supportpersoner inte ställer till med ofog, och få på plats utvärderings- och belöningssystem för att kunna garantera nöjda användare och sålla bort eventuella personer som inte passar i organisationen.

Tekniken vi använder mycket primitiv, en enkel modifiering av ett gratisprogram och lite klurigt krypterad nätverkstrafik. Det innebär till exempel att vi för tillfället får nöja oss med att dela på en "supportlinje", vilket dock borde vara tillräckligt för att konstatera om konceptet fungerar. Sedan är det en förhållandevis smal sak att skala upp systemet och lägga in förbättringar för att skapa en bättre och enklare tjänst. Support kan ges till datorer med Windows XP (Windows Vista fungerar också, om än lite hackigt) men från de flesta operativsystem som har VNC-klienter med "listen"-funktion. I tjänstens natur ligger att den fungerar bäst för vardagliga problem med programvara, men vi hoppas att kunna samarbeta med lokala IT-företag som kan göra hembesök för att ordna strulande internetanslutningar eller andra hårdvaruproblem.

Sist men inte minst är absolut ett mål med det här projektet att skapa ett företag och tjäna pengar, men samtidigt bibehålla ett gott samarbete med den idéella delen av verksamheten. Vårt mål är att skapa sveriges absolut bästa, trevligaste och mest utvecklande organisation och möjlighet att tjäna extrapengar för framförallt datorkunnig ungdom. Detta ska vi åstadkomma genom bland annat att skapa effektiva rutiner och möjligheter att lära internt, samt möjliggöra goda kontakter med andra inspirerande och växande människor. Väl mött på Internet!

(Uppdatering: Det föll sig så att andra projekt tar mer tid just nu, och dessutom är våra befintliga support-kunder så nöjda, att vi lägger det här projektet lite på is. Det finns här, tillgängligt och fungerande, men det återstår att se när eller om det blir business av det. På återseende)

No comments: